Hvorfor skal jeg bruge en foam roller, og hvilken skal jeg vælge?

En foam roller er et alsidigt træningsredskab, som kan bruges til udstrækning, afspænding og muskeltræning. En foam roller er populær i fitnessverdenen, fordi den kan løsne ømme muskler efter træning, men også folk, der ikke træner, kan få glæde af foam rolleren og dens evne til at give en dybdegående massage.

 

I denne artikel kan du læse mere om foam rollers, og hvordan du vælger den rette til dine behov.

 

Hvad er en foam roller?

En foam roller er kort fortalt et cylinderformet redskab, som er lavet i hårdt skum. Formålet er, som navnet antyder, at man skal ”rulle” kroppen hen over redskabet for at løsne op i muskulaturen og fremme restitutionen fx efter træning. Når du ruller på foam rolleren, presser du nemlig direkte på musklerne, og det sender mere blod til musklen, som gør, at du restituerer bedre.

 

Hvorfor skal jeg bruge en foam roller?

Foam rollers forbindes ofte med træning, men faktisk er der rigtig mange, der kan have glæde af foam rollerens fantastiske egenskaber. Uanset om du løber, styrketræner eller har et stillesiddende arbejde, kan du have glæde af en foam roller.

 

Mindsker ømhed og fremmer restitution

For mange er denne grund den vigtigste til at bruge en foam roller. Rullen kan nemlig bruges til at massere de såkaldte trigger points, som er knuder af ømhed, der især opstår efter træning. Denne ømhed kan nedsætte din mobilitet, imens den står på, og det kan være hæmmende for din træning. Ved at bruge en foam roller, kan du mindske eller sommetider helt fjerne denne muskelstramhed og -ømhed, hvilket kan forkorte restitutionstiden, så du hurtigere bliver klar til træning igen. 

 

Løsner spændinger

Selvom foam rolleren ofte bruges i forbindelse med træning, er den også guld værd, hvis du lider af spændinger, skinnebensbetændelse, myoser eller lignende. Hvis du sidder på kontor dagen lang, kender du sikkert alt til spændinger i nakke og skuldre, og her kan foam rolleren hjælpe med at løsne op og komme spændingerne til livs.

 

Øger din mobilitet

Det er en god idé at bruge foam rolleren i din opvarmning inden træning for at øge din bevægelighed under forskellige øvelser. Det kan fx betyde, at du kan komme dybere i dine squats og på den måde forbedre din træning. Samtidig mindsker det risikoen for skader, fordi du sørger for, at dine muskler er varme og klar, inden du begynder din tunge træning.

 

Giver dig en afslappende massage

Der er mange træningsmæssige fordele ved foam rolling, men man skal ikke underkende, at den blot kan fungere som en dybdegående massage. En foam roller er et billigt alternativ til en massør, og det er nemt at give dig selv en kort massage, når du trænger til det.

Se også udvalget af massagepistoler her.

 

Hvornår skal jeg bruge en foam roller?

Det korte svar er, at du skal bruge din foam roller, når du har lyst og behov for det. Hvis du har lyst, kan du sagtens bruge den hver dag. Det er dog vigtigt med kvalitet frem for kvantitet. Det betyder, at du bruger god tid (2-3 min) på de enkelte muskelgrupper og sørger for at rulle stille og roligt hen over musklerne. Når du finder et rigtig ømt sted, er det en god idé at holde stille og trykke på punktet i et minuts tid for at løsne op.

 

Hvilken foam roller skal jeg vælge?

Når du skal vælge en foam roller, er det naturligvis vigtigt, at du tager udgangspunkt i dine egne behov. Der findes nemlig et væld af forskellige typer af foam rollers, som varierer i længde, tykkelse og hårdhed, så der findes noget til enhver smag og ethvert behov. Man skelner ofte mellem de foam rollers, som har en helt glat overflade, og de foam rollers, som har et forskelligartet mønster af riller på overfladen, som går ind og giver en dybdegående massage.

 

Skal min foam roller være glat eller med mønster?

Hvis det er første gang, du skal bruge en foam roller, eller hvis du skal bruge den i forbindelse med genoptræning, kan det være en god idé at vælge en glat foam roller, da den giver en blidere massage end den med mønster. Mange oplever dog, at kroppen hurtigt vænner sig til foam rollerens hårdhed, og så vil den glatte overflade ikke længere føles så effektiv. Derfor kan du overveje at vælge en foam roller med mønster, og så blot udvise ekstra forsigtighed i begyndelsen ved at variere trykket, når du ruller. Det kan du fx gøre ved at lade dine arme overtage en del af vægten, når du ruller, så du ikke lader hele din kropsvægt trykke ned på musklen. Når du kan mærke, at din krop er ved at vænne sig til trykket, kan du løbende bruge mere og mere kropsvægt på foam rolleren. På den måde kan du nøjes med én foam roller, men det vigtigste er, at du vælger den foam roller, du rent faktisk får brugt.

 

Få hjælp hos Recoverym8

Er du i tvivl om, hvorvidt en foam roller er noget for dig, er du altid velkommen til at kontakte mig eller bruge chatten her på siden, så jeg kan vejlede dig i dit køb.

 

Køb foam roller i orange her.

 

Køb foam roller i sort her.